image for tech_bg2.jpg article
Fysisk begrænsning for vand


More Articles...

Hvordan man skifter kølervæske til Evans Coolants
Hvordan virker det
Kemisk begrænsning for vand
KTM motorcykel - konvertering
Spørgsmål og svar

Siden 1930'erne har kølervæsker været baseret på et mix af ethylenglycol, vand og tilsætningsstoffer, som skal hindre korrosion. Alle disse blandinger har iboende fysiske og kemiske begrænsninger, som begrænser motorens ydeevne og påvirker pålideligheden. Evans Vandfri Kølervæsker repræsenterer et stor skridt fremad indenfor køling og beskyttelse af motorer.

Inde i motorens kølersystem er der overflader, som bliver varmere end andre. Disse overflader er lige ved siden af forbrændingskamrene, særligt cylindervæggene og topstykket. Evans har bevist, at i disse områder koger glycol-vand-blandinger, hvilket adskiller effektiv 'nucleate boiling' (B i Fig.1) fra kritisk varme-flux (CHF).

CHF er et synonym for motorstatus inden for 'Nucleate Boiling' (DNB). Når DNB forkommer i en motors kølersystem, dannes en tynd film af bobler ved siden af motorens 'hotspots' (A i Fig.1). Dette foretrækkes, fremfor filmkogning. Damp kan kun afgive varme med 1/30-effekt i forhold til vand, hvilket gør, at det lokale metal overhopheder hurtigt (B i Fig.1). Dette fører til en ond cirkel af overophedning. 

Overophedning og termisk stress fører til flere problemer som:

  • Forstyrrelse af topstykker og cylindervægge
  • Tænding før tid (motorbanken) af motorer med karburator
  • Reduceret detoantionseffektivitet i motorer med indsprøjtning
  • Erosion som følge af ukontrolleret boblekogning omkring cylindervægge, topstykker og i pumper.
  • Forceret boblekogning på undertrykssiden af vandpumpen, som fører til erosion.
  • Koger over, når motoren kører og efterkoger, når den stoppes.

Caterpiller siger, at “Overophedning er den mest almindelige årsag til at motorer skal repareres og forårsager >50% af de alvorlige motorfejl”.